Idag träffas alla skolledare och förstelärare på Stadsmissionens Skolstiftelse på en utvecklingsdag om den pedagogiska modellen, där bland annat värdeskapande lärande ingår.
I det värdeskapande lärandet skapar du värde eller nytta för någon annan, vilket ger ökad motivation och engagemang. Caroline Lorentzon som jobbar på Nivrenaskskolan i Sundsvall, var en av de externa föreläsarna under dagen.
- Det är inte så komplicerat att arbeta med värdeskapande lärarande, men det gör stor skillnad för eleverna. Det är de små sakerna som gör stor skillnad, säger Caroline.
Att arbeta värdeskapande med sina elever är helt enkelt att göra det som ändå ska göras. Man letar fakta utanför klassrummet under arbetets gång och hittar en mottagare utanför klassrummet.
Genom att investera i utbildning och forskning investerar vi i en bättre framtid för samhället som helhet. Det säger Patriq Fagerstedt, kemist, mikrobiolog, forskare och ordförande för fackförbundet Naturvetarna. Patriq är också en av ledamöterna i Skolstiftelsens Vetenskapliga råd.
Du är varmt välkommen till ett lunchsamtal där vi diskuterar hur vi kan skapa en lärmiljö som inspirerar eleverna att vara i skolan. Kom och lyssna på insikter från elever, elevkårer och praktiker som dagligen möter unga både i skolan och på fritiden. Du får gärna bidra med egna erfarenheter i samtalet. Du kan välja om du vill vara med på plats eller delta digitalt. Samtalet arrangeras av Stadsmissionens Skolstiftelse och Magelungen Utveckling.
Tid: kl 12.00-13.00 (lunchmacka från 11.30)
Plats: Magelungen, Lumaparksvägen 7 eller digitalt.
I en tid präglad av snabba förändringar och ökad osäkerhet är skolans demokratiska uppdrag mer betydelsefullt än någonsin tidigare. Den 29 januari bjöd Stadsmissionens Skolstiftelse tillsammans med Atvexa återigen in till ett seminarium. Fokus för kvällen var hur det egentligen går för skolans demokratiuppdrag och hur dagens unga kan vara med och påverka samhällsutvecklingen. Intresset för seminariet var stort.