Så ansöker du till Stadsmissionens folkhögskola

För att göra din ansökan till vårterminen 2022  klicka på "ANSÖK HÄR" och skapa därefter ett konto på folkhögskolornas Mina sidor (samma kontot gäller för alla folkhögskolor). Notera att Allmän kurs grund inte kommer att vara sökbar till VT22, den är redan fullsatt.

Allmän kurs:

ANSÖK HÄR

 

Skriv för att nå ut:

ANSÖK HÄR

 

Svenska med inriktning restaurang: 

Vi tar inte emot ansökningar för denna kurs till VT22.

Svenska med inriktning restaurang - påbyggnad: 

Vi tar inte emot ansökningar för denna kurs till VT22.

 

 

Det är mycket viktigt att du bifogar de obligatoriska handlingar du har,  annars kan vi inte hantera din ansökan och vi kommer inte heller kunna bedöma hur lång studietid du behöver. Är det så att du ändå inte har möjlighet att lämna in nedanstående handlingar, så skriv det i personliga brevet.

Till din ansökan ska du bifoga

  • Obligatoriskt - personbevis för studier (beställs via skatteverkets hemsida)

  • Obligatoriskt - kopior på tidigare betyg (har du inga betyg ange det i personliga brevet) 

  • Personligt brev - Skriv några korta rader om varför du söker utbildningen samt om du vill berätta något om dig själv. 

  • Kopior på eventuella arbetsintyg

Sista ansökningsdag är 10 december. Antagningen sker löpande.

 

Vad händer efter du lämnat in din ansökan?

Intervju 

När vi fått din ansökan mejlar vi dig en bekräftelse. Du blir sedan kontaktad (mejl eller telefon) av en lärare för att bestämma tid för intervju. Mötet kan ske intervjuer på plats i skolan, via telefon eller ev. digitalt via Teams/Meet eller liknande, om det är möjligt.   

Vid intervjun får du berätta om dig själv och dina planer för framtiden. Utifrån dina tidigare studier bedömer vi också hur lång tid du behöver hos oss. För kurserna i svenska kommer du att få göra ett test för att bedöma din läs- och skrivförmåga. 

 

Antagningsbesked och bekräfta din plats  

När du blivit antagen får du ett skriftligt antagningsbesked. Besked om avslag eller reservplats får du muntligt eller skriftligt.   

Om du blir antagen behöver du bekräfta din plats. Det gör du genom att betala in 300 kr. Beloppet är en delbetalning av skolans materialavgift, som är 700 kr/termin (gäller alla kurser utom Allmän kurs, distans).  

För Allmän kurs, distans bekräftar du istället din plats genom att betala 200 kr av materialavgiften, som totalt är 390 kr. 

Information om hur du betalar finns på antagningsbeskedet.

På skolan finns möjlighet att hyra dator. I övrigt är utbildningen kostnadsfri och för allmän kurs är du berättigad till studiemedel från CSN

Materialavgiften betalas inte tillbaka om du väljer att inte påbörja din utbildning eller om du avbryter dina studier. 

Kurstider för vårterminen 2022 

Allmänna kurser: 10 januari - 3 juni 2022 

Skriv för att nå ut: 24 januari - 10 juni 2022

Svenska med inriktning restaurang:  10 januari - 3 juni 2022 

Svenska med inriktning restaurang påbyggnad: 10 januari - 3 juni 2022