Så ansöker du till Stadsmissionens folkhögskola

För att göra din ansökan klicka på "ANSÖK HÄR" och skapa därefter ett konto på folkhögskolornas Mina sidor (samma kontot gäller för alla folkhögskolor). Du kan också ansöka under respektive kurs.

Allmän kurs: 
ANSÖK HÄR

 

Skriv för att nå ut:
ANSÖK HÄR

 

Svenska med inriktning restaurang: 
ANSÖK HÄR

eller mejla eva.qvist@stadsmissionensfhsk.se alternativt ring 08-684 235 18

Svenska med inriktning restaurang - påbyggnad: 
ANSÖK HÄR

eller mejla ninni.hasselberg@stadsmissionenfhsk.se eller amira.muhammed@stadsmissionensfhsk.se

 

Det är viktigt att du bifogar de handlingar du har, för att vi ska kunna hantera din ansökan, och bedöma hur lång studietid du behöver. 

Till din ansökan ska du bifoga

  • Personbevis för studier (beställs via skatteverkets hemsida) - Obligatoriskt 

  • Kopior på tidigare betyg - Obligatoriskt (har du inga betyg ange det i personliga brevet) 

  • Kopior på eventuella arbetsintyg

  • Personligt brev - Skriv några korta rader om varför du söker utbildningen samt om du vill berätta något om dig själv. 

Sista ansökningsdag: Ansökan kan göras fram till kursstart eller tills kurserna är fyllda. Ju fortare du söker desto större chans till plats. 

 

Vad händer efter du lämnat in din ansökan?

Intervju 

När vi fått din ansökan mejlar vi dig en bekräftelse. Du blir sedan kontaktad (mejl eller telefon) av en lärare för att bestämma tid för intervju. I dessa pandemitider sker de flesta intervjuer via telefon eller ev. digitalt via Teams/Meet eller liknande, om det är möjligt.   

Vid intervjun får du berätta om dig själv och dina planer för framtiden. Utifrån dina tidigare studier bedömer vi också hur lång tid du behöver hos oss. För kurserna i svenska kommer du att få göra ett test för att bedöma din läs- och skrivförmåga. 

 

Antagningsbesked och bekräfta din plats  

När du blivit antagen får du ett skriftligt antagningsbesked. Besked om avslag eller reservplats får du muntligt eller skriftligt.   

Om du blir antagen behöver du bekräfta din plats. Det gör du genom att betala in 300 kr. Beloppet är en delbetalning av skolans materialavgift, som är 700 kr/termin (gäller alla kurser utom Allmän kurs, distans).  

För Allmän kurs, distans bekräftar du istället din plats genom att betala 200 kr av materialavgiften, som totalt är 390 kr. 

Information om hur du betalar finns på antagningsbeskedet.

På skolan finns möjlighet att hyra dator. I övrigt är utbildningen kostnadsfri och för allmän kurs är du berättigad till studiemedel från CSN

Materialavgiften betalas inte tillbaka om du väljer att inte påbörja din utbildning eller om du avbryter dina studier. 

Kurstider för höstterminen 2021 

Allmänna kurser: 16 augusti - 17 december 2021 

Särskild kurs - Skriv för att nå ut: 16 augusti - 17 december 2021

Särskild kurs - Svenska med inriktning restaurang:  16 augusti - 17 december 2021 

Särskild kurs - Svenska med inriktning restaurang - påbyggnad:  16 augusti - 17 december 2021