Dag 2 - Ett berg av marmor

Vår guide i parlamentspalatset
Första morgonen i Bukarest. Trots trötta och sega kroppar från gårdagens resa kommer vi upp med gott humör och höga förväntningar. Dagens schema bjöd på kulturell historia och den rumänska friskluften.

Tjena gänget!

Vid 07.15 ringde alarmet. Jag var sjukt trött men var tvungen och gå upp eftersom att Svåren inte direkt är uppe med tuppen (CSN-varning). Morgonen började med en dusch innan det var dags att bege oss ner till hotellfrukosten. Som vi har sett fram emot den. Vi tog hissen ner och möttes av ett par bekanta ansikten som redan hade huggit in. Till vår stora förvåning så var vi några av de första som hade tagit oss ner till frukosten #bragd. Under frukosten satt vi med Linus, Erik och Johannes som var klara trots att klockan bara var 08:10. Dom ville väl föregå med gott exempel eller något? Runt 08:45 kände vi att det var dags att byta om inför dagens bravader. Frukostresultatet såg ut såhär: jag (Thea) hade lyckats fått i mig två croissanter, en macka med marmelad, en yoghurt och ett glas juice vilket är väldigt mycket eftersom jag inte är så förtjust i frukost. Svåren däremot hade tryckt hela buffén och därmed dragit på sig en matkoma som heter duga. Efter Svårens förtärande lyckades vi till slut hitta vägen tillbaka till rummet för att ordna oss redigt med kläder att brösta kylan i. Dagen skulle spenderas utomhus och i parlamentspalatset, inga kunde vara mer taggade än dem från rum 311. Underställ och vinterjacka var därav en självklarhet. Tyvärr så kom vi 10 minuter försent till vår samling då Svårens beslutångest påverkade vår (hennes) effektivitet enormt.

Ute i kylan med sikte mot parlamentpalatset frös vi ihjäl. Det var kallt, tidigt och redan hade man ledsnat på att gå. 30 minuter senare var vi äntligen framme. Det var orimligt stort. Vi gick in och påbörjade vår guidade tur. Vår guide var sjukt bra och gjorde hela upplevelsen mycket bättre. Svåren och jag var sjukt nöjda efter rundturen och det här var det vi lyckades snappa upp:

Parlamentpalatset är ca 365 000 kvadratmeter stort, innehar ca 200 000 kvadratmeter mattor och det finns runt 1100 olika rum. När man byggde palatset förlorade 50 000 människor sina hem och blev hemlösa och svalt. Ca 20 000 man byggde palatset i dryga 13år innan det äntligen stod klart. Kostnaden landade på... ja, den landade.

Runt 12 var vi klara och begav oss ut på en mycket givande stadsvandring. Ännu mer gå… under dagen kikade vi på ett flertal kyrkor och byggnader. Vi fick även fritid innan vi skulle äta middag på en restaurant som vi bokat 19:30. Vi drog först till Starbucks för lite te, kaffe och varmchoklad, sedan gick vi till ett köpcentrum och shoppade loss.

Restaurangen Aubergine hade mycket att erbjuda (eller inte…). Vi skrällade nämligen och tog en pesto pasta och en tomatpasta som var vegetarisk. Detta skedde alltså frivilligt. Mycket god mat. Tallrikarna slickade och gratis efterrätt bjöds de på. Efter en lång (väldigt lång) men händelserik dag avslutar vi den alltså på Aubergine och resten är historia #dsvdv (blod, svett och tårar… legit).

Nu är det dags att samla ny energi inför morgondagen, tack för att ni fortsätter följa vår resa i Rumänien.

Hörs, hade, heeeeeej!

// Rum 311 (Thea, Svåren)