Grillskas Unga Företagare skapar möjligheter

På Grillska i Uppsala startas ett 40-tal nya företag varje år. Ung Företagsamhet är en populär kurs som lockar många elever med drömmar och ambitioner.

- En del företag finns kvar och vissa startas upp igen efter några år, säger entreprenörskapsläraren Nils Nordgren. 

Vad sägs om en prenumeration på kaffebröd? Fikabudet drivs av Esther Lund och hennes kompis Isa Skogehall som kör ut hembakat fikabröd till prenumeranterna varje torsdag. 

- Vi såg ett behov av att kunna uppmuntra och belöna företagens personal under pandemin. Med regelbundna leveranser av hembakt fikabröd är Fikabudet en budbärare av något positivt, säger VD Esther Lund. 

Ester och Isa från UF-företaget
Ester och Isa från UF-företaget Fikabudet

Fikabröd, smyckesdesign och 3D-printade tandborstfodral 

Hon har alltid varit sugen på att starta eget, och arbetet med Ung Företagsamhet har förstärkt lusten att göra det. För kollegan och ekonomichefen Isa Skogehall har UF bidragit till att öppna ögonen för att egenföretagande kan vara ett alternativ när det är dags att ge sig ut på arbetsmarknaden. 

Andra som startat företag inom UF-blocket på Grillskas entreprenörskurs är smyckesdesigners, mobilspelsprogrammerare och producenter av 3D-printade tandborstfodral. För att nämna några. 

- Många kopplar företagen till sin övriga utbildning, för att kunna utnyttja även annan lektionstid till sitt företagande. Det är också är själva poängen, förklarar Nils Nordgren. 

Sikten inställt på företagande 

Och många elever har redan siktet inställt på eget företagande när de börjar UF-blocket. 

- En del är väldigt drivna redan från början och har klockrena roller i företaget, intygar Nils Nordgren. Andra lär sig allt eftersom och hittar successivt sina respektive roller. 

Alla på Grillska läser 100 poäng entreprenörskap, och två tredjedelar av eleverna väljer Ung Företagsamhet. Det innebär att mellan 100 och 150 elever startar egna företag varje år.  

- Det är ett bra sätt att skapa möjligheter inför framtiden. Eleverna får både nätverk och kunskap som är bra att ha. 

Dessutom får de lära sig marknadsföring och ledarskap samt kostnads-, målgrupps- och SWOT-analyser. Till skillnad från i många andra skolor ställs på Grillska också krav på att företagens verksamhet ska genomsyras av hållbarhet och motverka utanförskap.

- Vi följer Stadsmissionens vision och arbetar aktivt för inkludering, förklarar Nils Nordgren. 

Lärare i UF

Stor andel av Uppsalas unga företagare 

Grillska står för minst tio procent av Uppsalas unga företagare och har kammat hem ett flertal vinster genom åren.  

- Det finns ju otroligt många olika tävlingar inom UF, och vi brukar delta i de flesta, säger Nils Nordgren stolt.  

Själv har han aldrig varit egenföretagere – trots att han kommer från en familj där alla driver sina egna företag. Men han ångrar inte sitt val att istället undervisa i konsten att driva eget.  

- Det här är det roligaste som finns, säger han. Att se eleverna växa som de gör i de här projekten. Här får de verkligen prova på verkligheten. På riktigt. Och på egen hand. 

 

 

Nils Nordgren
Grillska Uppsala
Lärare Entreprenörskap, Samhällskunskap, Privatjuridik