Skolfrånvaro och närvarofrämjande insatser
16 december 2025
Skolfrånvaro är en av skolans stora utmaningar
Den 11 december 2025 samlade Stadsmissionens Skolstiftelse cirka 170 deltagare på Moderna Museet för ett seminarium om problematisk skolfrånvaro, med fokus på forskning, erfarenheter och vägar framåt.
Deltagarna representerade skola, elevhälsa, forskning, myndigheter och civilsamhälle. Det gemensamma målet var tydligt: att stärka skolnärvaron och skapa bättre förutsättningar för elever som riskerar att hamna utanför skolan.
Samtal, forskning och praktik i dialog
Seminariet modererades av VD Tomas Abrahamsson och Skolchef Terese Lundberg. Det inleddes med ett samtal med Sirkka Persson, rektor och författare, och Anton Miller, förstelärare vid Grillska Gymnasiet Liljeholmen, om hur skolfrånvaro påverkar lärande och utveckling.
Därefter presenterade universitetslektor Sandra Jederud och docent Magnus Elfström från Mälardalens Universitet insikter från tre års forskning om frånvaromönster och närvarofrämjande arbete vid Grillska gymnasieskolorna, som drivs av Stadsmissionens Skolstiftelse.


Forskningen visar bland annat att:
- skolfrånvaro har ökat efter pandemin, men är ett långvarigt problem
- frånvaro sällan handlar om ovilja, utan om bristande förutsättningar
- relationer, tydlighet och sammanhang är avgörande för närvaro
- närvaro främjas av elevaktiv undervisning med fokus på att verkligt lärande pågår i klassrummet
- sjukfrånvaro bör följas upp i ett tidigt skede
- gruppens påverkan på individers skolfrånvaro bör beaktas
- elevers definition av närvaro är inte nödvändigtvis densamma som personalens
Slutsatsenrna är tydliga: närvaro skapas inte genom kontroll och krav, utan genom relationer, struktur och tillit. Eleverna behöver också i hög grad delta i det närvarofrämjande arbetet.
Panelsamtal med flera perspektiv
Efter forskarpresentationen följde ett panelsamtal där forskning mötte praktik och erfarenheter. I panelen deltog:
Sirkka Persson, rektor, verksamhetsutvecklare och författare till Från hemmasittare till återvändare
Helene Fägerblad, rådgivare och talesperson i närvarofrågor vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)
Annica Jäverby, specialpedagog och praktiknära forskare vid Göteborgs universitet
Jaqueline Gilljam, socionom, skolkurator och medgrundare av Hemmafranskolan.se
Leonardo Möller Flores, föreläsare och personlig tränare med egna erfarenheter av skolfrånvaro

Viktiga insikter för ökad skolnärvaro
Sammantaget pekar forskning och empiri åt samma håll. Många elever vill vara i skolan men har inte alltid förutsättningarna. Därför behöver arbetet med närvaro bygga på förståelse och samverkan.
Forskning och erfarenheter lyfter några centrala principer:
- prioritera relationer och fokus på individens lärande i skolans vardag och struktur
- hjälp elever att förstå syftet med undervisningen och sätta egna mål, träna självledarskap
- följ upp frånvaro med dialog och nyfikenhet, inte misstänksamhet
- stärk och involvera vårdnadshavare tidigt
- samverka runt eleven, både i och utanför skolan

Mer om forskningen
Forskningen har genomförts under perioden 2023–2025 av Mälardalens Universitet (MDU), i samarbete med och med stöd från Stadsmissionens Skolstiftelse och Clas Ohlsson Foundation. Studien är under publicering i ett antal artiklar. Läs mer om forskningsprojektet på MDUs webbplats >>
Tillsammans för hållbar skolnärvaro
Seminariet visar att vi i dag vet mycket om vad som behöver göras för att öka skolnärvaron. Nästa steg är att fortsätta utveckla hur – långsiktigt, samordnat och med eleven i centrum.
Stadsmissionens Skolstiftelse tackar alla medverkande och deltagare för ett engagerat seminarium. Tillsammans fortsätter vi arbetet för att fler elever ska kunna vara, må bra och lyckas i skolan.
Fördjupning från panelens experter
Från hemmasittare till återvändare av Sirkka Persson >>
Råd och stöd kring skolfrånvaro på SPSM:s webbplats >>
Skolfrånvaro: Tidiga insatser och åtgärder av Annica Jäverby >>
Hemmafranskolan.se stöd för familjer vid skolfrånvaro. >>
Poddavsnitt med Leonardo Möller Flores: Från hemmasittare till PT och föreläsare >>
Filmen Saknad om hur du främjar närvaro i skolan
Se filmen Saknad – en film om hur vi främjar närvaro och förebygger frånvaro i skolan Lyssna på elever, föräldrar, lärare och forskare och deras reflektioner om varför elever väljer att inte gå till skolan – och vad vi kan göra. En film framtagen av Stadsmissionens Skolstiftelse med stöd från Jerringfonden.